Vegetarisch en veganistisch en plantaardig eten en vitamine B12

Vitamine B12 is een vitamine die alleen voorkomt in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, denk aan vlees, vis, eieren en zuivel. Hierdoor kan het voor mensen met een vegetarisch, plantaardig en veganistisch voedingspatroon lastig zijn om genoeg van de vitamine binnen te krijgen. Er zijn verschillende manieren om toch aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 te komen. Ben jij benieuwd hoe? Lees dan snel verder!

plantaardig


Vegetarische voeding en vitamine B12

Eet jij vegetarisch? Dan kan je de vitamine binnen krijgen via zuivelproducten en eieren. Maak je regelmatig een omelet of eet je bij het ontbijt of bij de lunch wel eens een gekookt eitje? En eet je bij het ontbijt wel eens een bak kwark of yoghurt? Of misschien een lekker toetje van zuivelproducten? Dan is de kans veel kleiner dat er een tekort ontstaat aan vitamine B12. In sommige producten wordt er ook vitamine B12 toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan vegetarische vleesvervangers. Wel is het ondanks dat belangrijk om zo af en toe eens te controleren of jouw inname van de vitamine voldoende is. Dat kan je doen door ééns in de zoveel tijd een bloedonderzoek aan te vragen bij de huisarts. Better safe than sorry!


Plantaardig eten en vitamine B12

Volg jij een plantaardig eetpatroon? Dan wordt het lastiger om aan vitamine B12 te komen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen komt de vitamine voornamelijk voor in dierlijke producten. Eet jij lang plantaardig? En met lang bedoelen we een aantal jaar, dan is het goed om het B12 gehalte in het bloed in de gaten te houden. Dit kan je doen door een bloedonderzoek aan te vragen bij de huisarts. Binnen een week heb je al de uitslag en kan je kijken of je nog voldoende binnen krijgt.
Ga naar Topvitamins.nl
Maar hoe kom je als veganist nou aan vitamine B12? Je leest wel eens dat vitamine B12 ook voor kan komen in plantaardige producten. Deze vorm van vitamine B12 kan echter niet worden gebruikt door het menselijk lichaam. Let bij het kopen van voeding bijvoorbeeld op vleesvervangers met toegevoegde vitamine B12. En het belangrijkste: Neem vitamine B12 supplementen. Er is eigenlijk geen andere manier om vitamine B12 binnen te krijgen.


You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *