Hoeveel vitamine B12 heb je nodig?

Dat vitamine B12 onmisbaar is voor het lichaam is een ding dat zeker is. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot vermoeidheid, duizeligheid, een slecht geheugen en verwarring, zwakheid, een verminderde eetlust en pijn in de mond en tong. Er zijn verschillende risicogroepen die een grotere kans hebben op een tekort aan vitamine B12. In deze blog gaan we vooral kijken naar de vraag: hoeveel vitamine B12 heb je nodig? Daarnaast gaan we kort in op de risicogroepen die er zijn en de manieren waarop je de vitamine binnen kan krijgen.


Vitamine B12-gehalte in het lichaam

Was er sprake van herkenning bij het lezen van de klachten die kunnen ontstaan bij een tekort aan vitamine B12? Dan zou het kunnen dat je een tekort hebt aan de vitamine. Het is niet verstandig om zelf allemaal maatregelen te gaan nemen en supplementen te gaan slikken. Wel is het heel slim om een afspraak te maken bij de huisarts en te vragen naar een bloedonderzoek. De uitslagen kunnen jou dan meer vertellen over de waarden van vitamine B12 in jouw bloed. Daarna kan je met de huisarts overleggen wat een verstandige vervolgstap is.

Hoeveel vitamine B12 heb je nodig?

Het is misschien interessant om te weten hoeveel vitamine B12 jouw lichaam nodig heeft. Het zou normaal zijn om een waarde te hebben tussen de 200 en 900 picogram per milliliter. Heb je minder dan 200 picogram per milliliter? Dan zou je een tekort hebben aan vitamine B12. Veel onderzoekers denken dat een waarde van minstens 350 picogram per milliliter ideaal is. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die wordt aangeraden is 2,4 microgram, zwangere vrouwen en ouderen zouden zelfs meer binnen moeten krijgen. Veel onderzoekers zeggen dat 6 microgram per dag eigenlijk beter is. Er is geen bovengrens voor de inname van vitamine B12.


Wat zijn de risicogroepen voor een tekort aan B12?

Er zijn verschillende risicogroepen die een hogere kans hebben op een tekort aan vitamine B12. Voor deze groepen wordt er aangeraden om minimaal 6 microgram vitamine B12 in te nemen op een dag. De risicogroepen hebben wij even in een rijtje gezet:
– Ouderen
– Gebruikers van bepaalde medicijnen
– Mensen met bepaalde medische aandoeningen
– Mensen met een veganistisch dieet

Hoe krijg je vitamine B12 binnen?

Er zijn verschillende manieren waarop je vitamine B12 binnen kan krijgen. Zo kan je vitamine B12 binnen krijgen door voeding maar ook door het nemen van supplementen. De beste bronnen van voeding die vitamine B12 bevatten zijn vooral melkproducten. Ook vis is een goede bron van vitamine B12.
NOW Foods voedingssupplementen

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *